Roosschoenmakers.reismee.nl

Dag 2 zondag 12 juli

Hallo iedereen,

Vanmorgen werden we voor het eerst wakker in Guatemala, en het was Tim's verjaardag! Bij het ontbijt hebbenn we voor hem gezongen en gaven we hem een cadeautje van ons allemaal samen. Het ontbijt was echt heel lekker, we mochten kiezen uit allerlei verschillende dingen en ik kreeg pannenkoeken met fruit :). Na het ontbijt gingen we een wandeling maken door Antigua. Ik vond Antigua echt een hele gezellige en kleurrijke stad. We bezochten onder andere het park, ruines van een kerk en een klooster, een aantal pleintjes en een chocolademuseum. Nog iets wat Antigua zo bijzonder maakt is dat de stad omringd is door 3 grote vulkanen en vanuit bijna elke straat kun je die vulkanen super goed zien. Guatemala heeft trouwens wel 33 vulkanen! We gingen aan het einde van de wandeling ook nog naar een supermooie uitkijkplek waar je heel mooi uitzicht had op de stad en op de vulkaan Agua.

'S middags gingen we terug naar het hostel om te eten, we kregen kip met rijst en tomaten, en na het eten kregen we als verassing nog taart omdat Tim jarig was. Na het eten moesten we onze tassen alweer inpakken want we gingen verder naar Xela (Quetzaltenango). Xela is na Guatemala-City de grootste stad van Guatemala en wordt ook weer omringd door vulkanen. Petra woont in Xela en zij had ons al verteld dat Xela heel anders was dan Antigua en dat klopte ook, er ligt veel meer afval, de huizen zijn niet meer zo gekleurd en het ruikt er heel erg naar uitlaatgassen.

We kwamen 's avonds aan en we moesten door een smal donker straatje naar het hostel lopen. Daarom dacht ik dat het hostel wel niet zo gezellig zou zijn als in Antigua maar van binnen zag het hostel er echt super leuk uit! Er was weer zo'n leuke binnentuin, er hingen hangmatten en er hingen allemaal gekleurde lampjes. Dit keer lagen we met 8 meiden op een hele kleine kamer dus we hadden echt bijna geen plek om al onze tassen neer te zetten enzo maar het was wel heel gezellig. We hadden 2 badkamers voor 20 mensen die we ook nog moesten delen met andere gasten dus als je wilde douchen kon dat soms nog best wel lang duren.

Nadat we alle spullen enzo in de kamers hadden gezet gingen we eten. Na het eten vertelde Petra ons wat we de komende dagen zouden gaan doen, de volgende dag zouden we namelijk voor het eerst echt aan de slag gaan. De groep werd opgesplitst in 2 delen, de helft van de groep ging met Tim naar Caras Alegres (een kleuterschool en naschoolse opvang voor kinderen), en de andere helft ging met Cindy en Petra naar Hogar Temporal (een opvangtehuis voor tienermoeders en misbruikte meisjes). Donderdag en vrijdag wisselden we de groepen dan om dus je ging naar allebei de projecten. Ik ging als eerste naar Hogar Temporal en dat project leek me heel erg bijzonder maar het leek me ook wel heftig omdat die meisjes heel veel hebben meegemaakt en ik was bang dat ze misschien niet echt zaten te wachten op onze komst. We gingen na het eten nog even bij elkaar zitten om te bespreken wat voor activiteiten we zouden gaan doen met die meisjes en om nog gewoon even te kletsen. Daarna gingen we naar bed.

x Roos