Roosschoenmakers.reismee.nl

Dag 12 woensdag 22 juli

Hola!

Vandaag moesten we heel vroeg op want we weer gingen weer werken bij een project. Dit keer gingen we naar Arcas. Arcas is een organisatie die zich inzet voor het redden van bedreigde diersoorten en voor het milieu. We kregen eerst een rondleiding door het park waar ze onder andere schildpad eieren begraven zodat deze veilig uit kunnen komen, papegaaien opvangen die niet meer in het wild kunnen wonen, ecoblocks maken van afval en nog veel meer.

Na de rondleiding gingen we naar een school in de buurt van het project. Daar kregen de kinderen eerst een korte les over milieuvervuiling en daarna gingen we met de kinderen samen het strand opruimen. Daarna deden we op het strand nog wat spelletjes met de kinderen.

Rond 12 uur gingen we terug naar het hoofdgebouw van Arcas om te lunchen. Toen gingen we de mangrove in. Met een bootje gingen we een rivier over en toen moesten we nog een heel stuk lopen door de mangrove. Het was echt superheet, er zaten heel veel muggen en andere beesten en iedereen zweette zich kapot maar uiteindelijk kwamen we dan toch op onze bestemming aan. We kwamen bij een kaal stuk land en daar gingen we allemaal 10 bomen planten. Toen iedereen 10 bomen had geplant gingen we weer terug naar de boot. Toen we weer aan de overkant van de rivier waren gingen we nog een spel doen met kajaks. Daarna wilden we met de bus terug gaan naar het project maar de bus was vastgelopen in het zand. Er kwamen heel veel mannen uit het dorp helpen, en we moesten allemaal helpen duwen maar uiteindelijk lukte het om de bus los te krijgen uit het zand.

Toen we dus weer terug waren op het project hadden we vrije tijd tot aan het avondeten. We hebben ons even opgefrist en daarna hebben we lekker aan het strand gelegen. Na het avondeten gingen we echt iets heel cool doen, we mochten namelijk mee op schildpaddenpatrouille! In groepjes van 3 gingen we samen met een begeleider van Arcas mee op schildpadpatrouille, we moesten nesten met schildpadeieren zoeken en dan de eieren begraven op het terrein van Arcas zodat de babyschildpadjes veilig uit konden komen. Het kon echter ook dat je een soort stropers tegenkwam die de nesten al leeg hadden geroofd. Als je die mensen tegenkwam moest je met hun onderhandelen, je moest dan proberen om die schildpadeieren met hun te ruilen voor eten.

Nadat ze hadden uitgelegd hoe alles werkte gingen we dus op pad. Mijn groepje kwam al heel snel een man en vrouw tegen die bijna 100 schilpadeieren bij zich hadden! Onze begeleider van Arcas ging dus met hun onderhandelen en uiteindelijk gaf hij ze een bon waarmee ze de volgende dag eten konden komen ophalen bij Arcas, in ruil daarvoor gaven ze ons de schilpadeieren. Toen gingen we terug naar het park en daar gingen we de schildpadeieren begraven. Het was echt heel bijzonder om mee te maken hoe zoiets gaat. Nadat we de eieren hadden begraven gingen we nog verder op patrouille maar we vonden verder niks meer. Toen we weer allemaal terug waren was iedereen natuurlijk doodmoe dus we gingen snel terug naar het hostel.

x Roos