Roosschoenmakers.reismee.nl

Dag 3 maandag 13 juli

Hallo allemaal,

Vandaag moesten we vroeg opstaan want om half 8 gingen we al ontbijten, we kregen weer brood met bananen, ei en zwarte bonen. Na het eten gingen we naar Hogar Temporal. Het was in het centrum van de stad dus we gingen lopend. Het gebouw werd omringd door een hele hoge muur en we werden binnen gelaten door een beveiligster. Doordat er zo'n strenge beveiliging was enzo hing er een beetje een vreemde sfeer, het leek net een soort gevangenis. We moesten daar best wel lang wachten op een soort binnenplaatsje omdat de meisjes nog bezig waren met een ochtendritueel.

Petra vertelde toen wat dingen over het tehuis, ze vertelde dat deze meisjes hier door de overheid waren geplaatst omdat ze niet meer thuis konden wonen, die tienermoeders konden vaak niet meer thuis wonen omdat ze werden verstoten door hun familie en die misbruikte meisjes konden meestal niet meer thuis blijven wonen omdat de familie vaak betrokken was bij het misbruik. De meisjes die hier zitten mogen ook helemaal geen contact hebben met de buitenwereld en ze mogen eigenlijk ook nooit naar buiten, dus eigenlijk zitten ze hier ook een soort van opgesloten. Ik snapte niet zo goed waarom je meisjes die misbruikt zijn op zou sluiten maar Petra zei dat dat voor hun eigen veiligheid was.

Er wonen nu ongeveer 80 meiden in het tehuis en waarschijnlijk zijn er dus nog veeel meer meiden in Guatemala die thuis misbruikt worden maar waar nooit iemand achterkomt, vaak durven ze er namelijk met niemand over te praten en moeders durven ook niet echt op te komen voor hun dochters omdat zij dan ook door hun man op straat worden gezet. Ik vond het even best wel heftig om dit allemaal zo te horen, natuurlijk wist ik eerst ook wel dat dit soort dingen gebeurden in andere landen maar wanneer je dan echt bij zon tehuis bent dringt het pas echt tot je door.

Na ongeveer een half uur mochten we naar binnen. Binnen zag het er gelukkig wel best kleurrijk uit waardoor het niet meer zo erg op een gevangenis leek maar er hing wel nog steeds een beetje een vreemde sfeer. Het was aan ons de taak om de meiden even op te vrolijken en om een paar leuke activiteiten met ze te doen. Als eerste gingen we tekenen. Ze vonden het wel leuk alleen ze waren toen wel nog allemaal heel stil en best wel verlegen.

Na een korte pauze gingen we knutselen, we hadden allemaal knutselspullen meegenomen zoals stickers, vouwblaadjes, stiften enz. Het was echt heel bijzonder om te zien hoeveel plezier die meiden hadden met stickers en vouwblaadjes, ze kwamen echt helemaal los en waren helemaal niet meer zo verlegen. Het was voor die meisjes ook echt super speciaal dat ze eens een keer wat leuks gingen doen omdat ze dat eigenlijk nooit deden, en het was echt heel mooi om te zien hoe dankbaar die meisjes waren.

Om 12 uur moesten alle meisjes zich gaan douchen dus wij gingen naar het park om te lunchen. Na een uur gingen we weer terug naar het tehuis en nu gingen we buiten met ze sporten. We gingen met ze voetballen en dansen en het was echt super gezellig! Als je met ze bent aant dansen enzo vergeet je even helemaal wat ze allemaal hebben meegemaakt en is het gewoon heel gezellig maar dan af en toe denk je er ineens weer aan. Het is wel echt heel fijn om te zien dat ze weer even gewoon plezier hebben.

In de late middag gingen we weer terug naar het hostel. Daar kwamen we weer bij elkaar met de andere groep en ook zij hadden het super leuk gehad. Nadat we allemaal verhalen hadden uitgewisseld over wat we gedaan hadden gingen we eten, na het eten hebben we nog even alle kleren uitgezocht die iedereen had meegenomen om te doneren en daarna gingen we naar bed.

x Roos