Roosschoenmakers.reismee.nl

Dag 5 woensdag 15 juli

Buenos dias!

Vandaag hoefden we niet te werken dus we konden een beetje uitslapen omdat we pas om kwart over 8 gingen ontbijten :). Als ontbijt kregen we weer ei, brood en banaan maar gelukkig hadden ze de bonen dit keer weg gelaten.

Na het ontbijt gingen we met de bus naar een Mayadorpje waar we de plaatselijke markt bezochten. Het was daar echt super kleurrijk want iedereen droeg daar nog traditionele klederdracht en ook het fruit en de groenten op de markt zagen er super kleurrijk uit.

Toen gingen we met de bus verder naar een ander Maya dorpje waar we een glasblazerij bezochten. Ze maakten daar echt hele mooie glazen, beeldjes enz. van gerecycled glas, dat is best wel bijzonder in Guatemala want ze recyclen hier eigenlijk niks. Wij mochten ook allemaal een keertje op zo'n stok blazen maar dat was echt heel moeilijk.

Daarna gingen we naar nog een heel klein Maya dorpje om San Simon te bezoeken. San Simon was een van de apostelen van Jezus, hij is dus al lang dood maar de mensen hier geloven dat zijn geest er nog steeds is. Daarom hebben ze een soort pop gemaakt die net zo groot is als een echt mens en in die pop zit volgens hen dan de geest van San Simon. Die pop staat steeds een paar dagen bij een gezin thuis en het is dus een hele eer als je San Simon in je huis hebt staan. De Maya's bezoeken San Simon dan om hem om hulp te vragen en ze komen hem ook geschenken brengen wanneer hun wensen zijn uitgekomen. Naast het huis waar San Simon stond waren 2 vrouwen bezig met een Maya ritueel dus daar mochten we ook nog even naar kijken.

Daarna gingen we met de bus naar hot springs. Daar zijn een soort zwembaden met heel heet water dat is opgewarmd door een vulkaan! Die zwembaden lagen ook echt super mooi in de bergen middenin een soort van jungle. We gingen daar eerst nog eten voordat we het water in mochten en we kregen gewoon een hamburger met friet! Daar had iedereen echt zin in na al die bonen. Toen mochten we dus het water in en het is echt een heel raar idee om in water te liggen dat is opgewarmd door een vulkaan. Na een heerlijke relax middag gingen we terug naar het hostel waar we even wat tijd voor onszelf hadden.

Na het avondeten hadden we evaluatie, we moesten allemaal even alleen met onze begeleiders praten om te kijken hoe het met ons ging. Ik vind het wel heel goed dat ze dat doen en ik vind de begeleiders zowiezo heel leuk. Daarna hadden we het nog even heel gezellig op onze kamer.

x Roos