Roosschoenmakers.reismee.nl

Dag 6 donderdag 16 juli

Hallo allemaal,

Vandaag moesten we weer aan de slag en nu gingen de groepen van project wisselen. Ik ging vandaag dus naar Caras Alegres. Toen we daar aankwamen werden we opgevangen door Irma, zij werkt bij Caras Alegres en komt ook uit Nederland maar woont nu al 2 jaar in Guatemala. Irma vertelde ons wat dingen over Caras Alegres terwijl ze ons een rondleiding gaf door de school.

De school ligt in een best wel arme wijk en is ooit opgericht door een Nederlander. Er zijn 3 klassen en er is een opvang voor na school zodat de kinderen niet op straat gaan hangen. Tegen een hele lage prijs krijgen de kinderen daar onderwijs en ze krijgen daar iedere dag een gezonde maaltijd. Het meeste geld om alles te kunnen betalen krijgt de school van sponsors en donaties. Het doel van Caras Alegres is dat ook de hele arme kinderen toch naar school kunnen zodat zij misschien kans hebben op een betere toekomst.

Na de rondleiding mochten we helpen in de lessen en toen gingen we lunchen. Ze wilden het gebouw al heel lang verven dus dat mochten wij doen. We hebben heel veel verschillende kleuren gebruikt en daardoor zag het er echt super vrolijk uit.

Ik vond dit project ook super leuk omdat die kinderen allemaal heel vrolijk waren maar dat andere project vond ik indrukwekkender omdat je daar echt een band kreeg met die meisjes. Maar goed ik wil ook juist zoveel mogelijk verschillende dingen doen, dat maakt het juist zo leuk hier. Iedere dag is hier een nieuw avontuur en je weet nooit wat je de volgende morgen weer te wachten staat. In Nederland kom je al snel in een soort van sleur terecht maar hier beleef je ieder moment echt heel bewust, ik denk dat dat ook wel komt doordat je hier geen tv, geen ipad en geen computer enzo hebt. Daardoor ben je met je hoofd helemaal bij de dingen die je op dat moment aan het doen bent, en het voelt ook wel bevrijdend om even helemaal aan de andere kant van de wereld te zijn met allemaal nieuwe mensen.

'S avonds gingen we uit eten bij een kiprestaurant en dat was echt heel lekker. Toen we weer terug waren in het hostel moesten we onze tassen in gaan pakken want het is alweer onze laatste nacht in Xela.

x Roos