Roosschoenmakers.reismee.nl

Dag 9 zondag 19 juli

Hallo iedereen,

Vandaag gingen we weer aan de slag dus we moesten weer vroeg opstaan. Na het ontbijt moesten we een klein rugzakje inpakken met spullen om een nachtje te gaan logeren, we gingen namelijk bij Mayafamilies slapen! Toen we allemaal onze spullen hadden gepakt werden we door Zulaha opgehaald met pickup trucks. Zulaha komt uit London en ze werkt bij RisingMinds, het project waar de komende dagen zouden gaan werken.

De pickup trucks brachten ons naar San Juan, het was trouwens echt super leuk om in die pickup trucks te rijden :). In San Juan ontmoetten we allemaal onze gastgezinnen. Ik zat samen met Ilse en Tamar in een gastgezin. Ons gezin bestond uit een man en een vrouw met 2 kinderen, een jongen van 8 en een meisje van 3. De moeder van die vrouw woonde ook nog bij hen thuis. Nadat iedereen was ingedeeld bij een gezin gingen we mee naar hun huis om onze tassen neer te zetten en om hen wat beter te leren kennen.

Toen we met onze gastmoeder mee naar huis liepen, liepen we eerst door een best wel brede straat met weer allemaal van die leuke gekleurde huisjes, op een gegeven moment moesten we rechts door een smal steegje. Toen we daar door een houten poort liepen kwamen we bij het huis van ons gezin. We kwamen binnen in de tuin waar allemaal kippen, kuikens, ganzen enz. los rondliepen. We kregen met z'n 3en een kamer dus dat was wel gezellig. Buiten in de tuin stonden 2 hutjes, de douche en de wc. In de tuin stond ook nog een soort schuur van golfplaten en dat was de keuken/eetkamer. Het huis was dus heel anders dan een standaard nederlands huis maar het was wel heel gezellig en het was ook gewoon schoon.

Toen we onze tassen in onze kamer hadden gezet kregen we van onze gastmoeder een lunchpakketje voor in de middag en toen bracht ze ons weer naar het centrale plein waar we weer bij elkaar kwamen met de rest van de groep. Vanuit daar gingen we een wandeling maken door San Juan. In San Juan zijn 13 muurschilderingen die allemaal iets vertellen over de Maya cultuur. Onze gids liet ons een paar van die muurschilderingen zien en dan vertelde hij ons de verhalen erbij. Op een van die muurschilderingen was het meer van Atitlan te zien, met in het midden een klein eilandje met huisjes erop. De gids vertelde dat er vroeger een eiland middenin het meer lag, en op dat eiland lag een soort heilige Maya stad waar de Maya's allerlei rituelen uitvoerden. Doordat het meer echter heel erg gestegen is, is de stad gezonken en nu ligt er dus een Maya stad op de bodem van het meer. Er verdwijnen wel eens mensen op het meer en de Maya's geloven dat hun geesten naar de heilige Maya stad op de bodem van het meer worden gebracht.

De gids liet ons ook nog wat belangrijke gebouwen van het dorp zien zoals de kerk, en hij vertelde nog meer legendes. Ik vond het echt superinterressant om wat meer te leren over de cultuur van de Maya's. Ik vind het zowiezo een hele mysterieuze beschaving en ik vind het leuk om te zien dat er in Guatemala nog steeds heel veel mensen wonen die de tradities en gebruiken van de Maya's hoog houden.

Na de rondleiding gingen we lunchen en daarna gingen we weer met de pickup trucks naar San Pedro. Daar gingen we naar een stuk land waar de organisatie RisingMinds een groentetuin wilde aanleggen voor de wat oudere mensen in het dorp. Het stuk land was echter echt een rommel, er lag heel veel afval en er was super veel onkruid. Wij gingen daar eerst alle rommel opruimen en stenen uit de weg ruimen en daarna begonnen we met het omschoppen van het land zodat het onkruid los kwam en de vruchtbare grond bovenop kwam. We kregen hulp van een Guatemalteekse boer en hij vertelde ons hoe we te werk moesten gaan. Dat omschoppen was wel echt heel zwaar want het was super heet en we moesten een heel groot stuk land maar het duurde heel lang voordat we vooruit kwamen. Na een tijdje begon het echt super hard te regenen dus we gingen met z'n allen schuilen in een kleine schuur. Het was al bijna avond en het zag er niet naar uit dat het snel zou gaan stoppen met regenen dus we besloten om warme chocolademelk te gaan drinken bij een cafétje om de hoek. Daarna gingen we met de pickup trucks weer naar San Juan.

Aangekomen in San Juan vertelden onze begeleiders ons dat we de rest van de avond zouden doorbrengen bij onze gastgezinnen en dat we de volgende morgen weer om half 9 bij elkaar zouden komen op het centrale plein. Helemaal doorweekt en onder de modder gingen we dus weer naar het huis van ons gastgezin. In het begin voelde het een beetje raar dat we nu maar met z'n 3en waren en dat we nu zonder begeleiders bij Guatemalteekse mensen waren die geen woord engels spraken. We wisten we eerst ook niet zo goed wat we moesten doen maar na een tijdje gingen we met die kinderen van ons gastgezin spelen en dat was echt super leuk. Daarna gingen we avondeten en toen raakten we aan de praat met onze gastmoeder d.m.v gebarentaal en af en toe een paar zinnen spaans. Dat lukte best goed en het was toen echt super gezellig, die mensen van ons gezin zijn echt super lief. Na het eten leerde onze gastmoeder ons hoe we tortilla's moesten bakken en dat was nog best moeilijk maar wel heel leuk. Daarna hebben we op onze kamer nog even gepraat met elkaar en toen zijn we gaan slapen. Het was een hele geslaagde avond!

x Roos