Roosschoenmakers.reismee.nl

Dag 14 vrijdag 24 juli

Hallo allemaal,

Vandaag was onze laatste hele dag in Guatemala en daarom gingen we dus de Pacaya vulkaan beklimmen! We moesten dus weer heel vroeg opstaan om te ontbijten. Na het ontbijt gingen we met de bus naar de vulkaan.

Eenmaal bij de vulkaan aangekomen vulden we nog even allemaal onze waterflesjes bij en toen begonnen we aan de zware klim samen met 2 gidsen. Onderweg vertelden de gidsen ons van alles over medicinale planten die op de vulkaan groeide. De klim was wel echt meteen best wel zwaar, ik had vooral last van mijn ademhaling omdat we echt al heel hoog zaten en daardoor is er minder zuurstof in de lucht. We begonnen namelijk al op 1800m hoogte en we gingen naar een hoogte van 2400m! Af en toe kwamen we bij een uitkijkpunt waar we even pauze hielden en dan had je wel echt supermooi uitzicht.

Op een gegeven moment gingen we de groep splitsen. Je mocht kiezen of je voor de korte route wilde gaan of voor de lange route. Ik ging voor de lange route want ik wilde graag zo hoog mogelijk komen. Vanaf toen liepen we dus met een kleinere groep verder en met nog maar 1 gids. Aan het begin van de klim, toen we nog met de hele groep samen liepen, stonden er nog overal planten en bomen en daardoor had ik niet echt het idee dat ik op een vulkaan aan het lopen was, maar nu liepen we op een hele grote steile vlakte van zwarte steentjes. Op een gegeven moment kwamen we op een punt waar je de top van de vulkaan kon zien en dat was echt heel mooi! We liepen vanuit daar nog verder omhoog en uiteindelijk kwamen we op het hoogste punt waar je mocht komen. Vanuit daar had je echt heel mooi uitzicht en het was echt heel bijzonder om daar op een vulkaan te staan.

Nadat we boven even hadden genoten van het uitzicht en foto's hadden genomen begonnen we terug naar beneden te lopen, en dat was nog moeilijker dan naar boven lopen! Het was namelijk supersteil en er lagen allemaal kleine steentjes die steeds wegrolde onder je voeten en daardoor gleed je steeds bijna uit. Je zag trouwens ook echt opgedroogde lava liggen van de laatste grote uitbarsting en je kon precies de route zien die de lava had afgelegd vanuit de krater. Toen we weer een heel stuk naar beneden waren gelopen kwamen we bij een punt waar een soort gaten in de vulkaan zaten waar hete lucht uitkwam en daar gingen we marshmallows roosteren! De marshmallows waren echt super lekker en het was echt een raar idee dat je die marshmallows gewoon geroosterd had op een vulkaan. Daarna kwamen we de andere helft van de groep weer tegen en we liepen het laatste stuk gezamelijk naar beneden. Het begon toen echter echt keihard te regenen dus toen we beneden waren, waren we echt helemaal doorweekt en we moesten dus nat de bus in, arme buschauffeur. Het was wel echt super om die vulkaan te beklimmen en ik vond dit wel een hele mooie afsluiting.

Toen we weer terug waren in het hostel gingen we ons allemaal omkleden want omdat het de laatste avond was gingen we uiteten in Antigua! Het was echt supergezellig op straat, er was een soort feest dus er was muziek en er waren heel veel mensen. Terwijl we naar het restaurant liepen was ik aan het praten met 3 andere meisjes en op een gegeven moment was de rest van de groep dus ergens rechts een restaurant binnen gelopen maar wij hadden dat helemaal niet gemerkt dus wij liepen gewoon vrolijk door. Toen vroeg Aike ineens: "Jongens weten jullie eigenlijk waar we heen lopen?''. En toen kwamen we er dus achter dat er niemand meer voor of achter ons liep. We zijn toen terug gelopen tot aan het punt waar we zeker wisten dat we nog met de groep waren geweest maar daar zagen we ook niemand. Toen gingen we dus proberen om de begeleiders te bellen maar dat lukte op een of andere manier niet. We vroegen toen aan een man die langsliep of we zijn telefoon misschien mochten gebruiken maar hij sprak geen engels dus hij begreep ons niet helemaal. Aike was aan het proberen om die man uit te leggen dat we de groep waren kwijtgeraakt en dat de telefoon het niet deed en net op dat moment kwam Cindy de hoek om! Ze was echt heel blij om ons te zien want ze waren natuurlijk heel ongerust. Toen liepen we met haar naar het restaurant wat dus echt 5 meter verder was dan waar wij stonden haha.

In het restaurant was het wel echt supergezellig en we kregen pizza! Daar had ik echt al de hele tijd zin in. Toen we klaar waren met eten liepen we weer terug naar het hostel en we liepen dus weer door het park waar het nog steeds feest was. We bleven daar nog even staan dus we hebben nog even gedanst (nu konden we mooi onze nieuwe salsamoves gebruiken) en net toen we weer verder wilde lopen naar het hostel was er echt heel mooi vuurwerk! Het leek net alsof het vuurwerk speciaal voor ons was en het was echt een perfecte laatste avond.