Roosschoenmakers.reismee.nl

Dag 8 zaterdag 18 juli

Hallo allemaal,

Toen ik vanmorgen wakker werd, was ik echt meteen vrolijk door het mooie uitzicht op het meer. Het is hier echt prachtig. Als ontbijt kregen we weer lekker pannenkoeken met fruit en daarna gingen we met een bootje over het meer naar Santiago, een klein dorpje aan de andere kant van het meer.

In Santiago maakten we eerst een korte wandeling en ondertussen vertelde Petra wat over het dorp. Daarna mochten we zelf nog even rondlopen op een klein marktje om souvenirtjes te kopen. Na ongeveer 2 uur gingen we weer terug naar ons huis in San Pedro. Daar hadden we de rest van de dag vrije tijd.

Het was super mooi weer en er lagen 2 kano's bij het huis dus ik en mijn kamergenootjes besloten om te gaan kanoรซnop het meer. Dat was echt super leuk! Het meer heeft echt iets magisch, het wordt omringd door vulkanen en het is echt heel groot. De rest van de middag hebben we lekker gezwommen in het meer, tijdschriften gelezen op het balkon en onze dagboekjes bijgewerkt.

'S avonds gingen we bbq'en en dat was echt heel lekker. Na het eten hadden we weer een evaluatie, maar dit keer met de hele groep tegelijk. Na de evaluatie ging iedereen heel snel naar bed maar ik heb nog best wel lang met Sofia op het balkon gezeten en dat was echt heel gezellig.

x Roos

Dag 7 vrijdag 17 juli

Hola!

Vandaag is alweer onze laatste dag in Xela. Na het ontbijt gingen we weer naar Caras Alegres. We gingen een wandeling maken door de wijk samen met Irma en Alan (de directeur van de school). We bezochten de huizen van 4 van de kinderen die naar Caras Alegres gingen. Eerst bezochten we het huis van Perla en haar broer en dat was wel echt even schrikken. Het huis was echt een rommel en het bestond uit 2 kamers. Ze woonden daar met hun moeder, hun oma en hun tante en ze hadden maar 3 bedden! Hun moeder was ziek en kon bijna niks meer maar ze hadden geen geld voor medicijnen, Irma vertelde dat die kinderen na school met hun moeder op straat moesten gaan bedelen, dat was voor hun de enige manier om nog een beetje aan geld te komen. Toen ik die kinderen gisteren op school zag waren ze echt super vrolijk en ik had nooit gedacht dat ze zo'n thuissituatie zouden hebben. Dit was wel weer zo'n moment waarop ik me realiseerde wat voor overbodige luxe wij thuis eigenlijk hebben.

Als 2de bezochten we het huis van Raoul en Jelissa. Ook dit huis was heel klein, donker en rommelig, en ook zij moesten een bed met 3 mensen delen. Die mensen zijn wel allemaal heel aardig en we mochten wel gewoon allemaal zomaar binnenkomen in hun huis.

Nadat ik de huizen van deze kinderen heb gezien ben ik wel heel blij dat er projecten zijn zoals Caras Alegres. Er is voor deze kinderen namelijk bijna geen uitweg uit deze situaties omdat hun ouders gewoon geen geld hebben om hun kinderen naar school te laten gaan, maar doordat ze hier naar school kunnen voor bijna niks hebben ze misschien toch nog kans op een betere toekomst.

Na de wandeling hebben we nog even met de kinderen gespeeld en daarna gingen we nog even terug naar Hogar Temporal. De andere groep had daar namelijk taart gebakken met de meiden en wij mochten ook allemaal een stukje taart komen eten :). We hebben daar ook nog een soort kledingbeurs gehouden met alle kleding die wij hadden mee genomen om te doneren en daar waren ze heel blij mee. Daarna hebben we onze tassen opgehaald in het hostel en gingen we met de bus naar het meer van Atitlan.

Toen we bij het meer aankwamen vond ik het echt meteen super mooi! Het is daar veel rustiger dan in de stad en het ruikt er niet zo naar uitlaatgassen. Bij het meer van Atitlan zouden we eigenlijk weer in een hostel slapen maar dat hostel was in de fik gevlogen. Daardoor verbleven we in een super mooi huis. De kamers zijn hier echt veel groter dan in de hostels waar we eerst sliepen en we hebben een keer geen stapelbedden. Iedere kamer heeft hier ook gewoon een eigen badkamer en we hebben echt supermooi uitzicht op het meer. Het is hier echt luxe en dat is voor een paar daagjes wel even heel fijn :).

Doordat we nu echt een huis hebben en geen hostel moeten we wel zelf koken (we krijgen wel hulp van 2 Guatemalteekse vrouwen). Vandaag gingen Sofia, Kim en ik helpen met koken en het was echt supergrappig om te koken met die Guatemalteekse vrouwen. Daarna hebben we nog even genoten van het mooie uitzicht en toen zijn we gaan slapen.

x Roos

Dag 6 donderdag 16 juli

Hallo allemaal,

Vandaag moesten we weer aan de slag en nu gingen de groepen van project wisselen. Ik ging vandaag dus naar Caras Alegres. Toen we daar aankwamen werden we opgevangen door Irma, zij werkt bij Caras Alegres en komt ook uit Nederland maar woont nu al 2 jaar in Guatemala. Irma vertelde ons wat dingen over Caras Alegres terwijl ze ons een rondleiding gaf door de school.

De school ligt in een best wel arme wijk en is ooit opgericht door een Nederlander. Er zijn 3 klassen en er is een opvang voor na school zodat de kinderen niet op straat gaan hangen. Tegen een hele lage prijs krijgen de kinderen daar onderwijs en ze krijgen daar iedere dag een gezonde maaltijd. Het meeste geld om alles te kunnen betalen krijgt de school van sponsors en donaties. Het doel van Caras Alegres is dat ook de hele arme kinderen toch naar school kunnen zodat zij misschien kans hebben op een betere toekomst.

Na de rondleiding mochten we helpen in de lessen en toen gingen we lunchen. Ze wilden het gebouw al heel lang verven dus dat mochten wij doen. We hebben heel veel verschillende kleuren gebruikt en daardoor zag het er echt super vrolijk uit.

Ik vond dit project ook super leuk omdat die kinderen allemaal heel vrolijk waren maar dat andere project vond ik indrukwekkender omdat je daar echt een band kreeg met die meisjes. Maar goed ik wil ook juist zoveel mogelijk verschillende dingen doen, dat maakt het juist zo leuk hier. Iedere dag is hier een nieuw avontuur en je weet nooit wat je de volgende morgen weer te wachten staat. In Nederland kom je al snel in een soort van sleur terecht maar hier beleef je ieder moment echt heel bewust, ik denk dat dat ook wel komt doordat je hier geen tv, geen ipad en geen computer enzo hebt. Daardoor ben je met je hoofd helemaal bij de dingen die je op dat moment aan het doen bent, en het voelt ook wel bevrijdend om even helemaal aan de andere kant van de wereld te zijn met allemaal nieuwe mensen.

'S avonds gingen we uit eten bij een kiprestaurant en dat was echt heel lekker. Toen we weer terug waren in het hostel moesten we onze tassen in gaan pakken want het is alweer onze laatste nacht in Xela.

x Roos

Dag 5 woensdag 15 juli

Buenos dias!

Vandaag hoefden we niet te werken dus we konden een beetje uitslapen omdat we pas om kwart over 8 gingen ontbijten :). Als ontbijt kregen we weer ei, brood en banaan maar gelukkig hadden ze de bonen dit keer weg gelaten.

Na het ontbijt gingen we met de bus naar een Mayadorpje waar we de plaatselijke markt bezochten. Het was daar echt super kleurrijk want iedereen droeg daar nog traditionele klederdracht en ook het fruit en de groenten op de markt zagen er super kleurrijk uit.

Toen gingen we met de bus verder naar een ander Maya dorpje waar we een glasblazerij bezochten. Ze maakten daar echt hele mooie glazen, beeldjes enz. van gerecycled glas, dat is best wel bijzonder in Guatemala want ze recyclen hier eigenlijk niks. Wij mochten ook allemaal een keertje op zo'n stok blazen maar dat was echt heel moeilijk.

Daarna gingen we naar nog een heel klein Maya dorpje om San Simon te bezoeken. San Simon was een van de apostelen van Jezus, hij is dus al lang dood maar de mensen hier geloven dat zijn geest er nog steeds is. Daarom hebben ze een soort pop gemaakt die net zo groot is als een echt mens en in die pop zit volgens hen dan de geest van San Simon. Die pop staat steeds een paar dagen bij een gezin thuis en het is dus een hele eer als je San Simon in je huis hebt staan. De Maya's bezoeken San Simon dan om hem om hulp te vragen en ze komen hem ook geschenken brengen wanneer hun wensen zijn uitgekomen. Naast het huis waar San Simon stond waren 2 vrouwen bezig met een Maya ritueel dus daar mochten we ook nog even naar kijken.

Daarna gingen we met de bus naar hot springs. Daar zijn een soort zwembaden met heel heet water dat is opgewarmd door een vulkaan! Die zwembaden lagen ook echt super mooi in de bergen middenin een soort van jungle. We gingen daar eerst nog eten voordat we het water in mochten en we kregen gewoon een hamburger met friet! Daar had iedereen echt zin in na al die bonen. Toen mochten we dus het water in en het is echt een heel raar idee om in water te liggen dat is opgewarmd door een vulkaan. Na een heerlijke relax middag gingen we terug naar het hostel waar we even wat tijd voor onszelf hadden.

Na het avondeten hadden we evaluatie, we moesten allemaal even alleen met onze begeleiders praten om te kijken hoe het met ons ging. Ik vind het wel heel goed dat ze dat doen en ik vind de begeleiders zowiezo heel leuk. Daarna hadden we het nog even heel gezellig op onze kamer.

x Roos

Dag 4 dinsdag 14 juli

Hola,

Vandaag is alweer de 4de dag in Guatemala en ik heb het heel erg naar mijn zin. Ik ging vandaag weer naar Hogar Temporal en ik had echt superveel zin om alle meiden weer te zien. Nu gingen we sieraden met ze maken, eerst gingen we armbandjes maken met kralen, daarna gingen we loombandjes maken en als laatste mocht iedereen nog een ketting maken. Ze vonden het allemaal echt super leuk om ons weer te zien en het was weer super gezellig. We kregen ook nog een rondleiding door het gebouw, er waren 2 grote slaapzalen, een voor de misbruikte meisjes en een voor de tienermoeders. In de slaapzaal van de tienermoeders lagen alle baby's van die meisjes en we mochten allemaal een baby vasthouden. Ze waren echt super schattig! Om 12 uur gingen wij weer even terug naar het hostel om daar te lunchen, toen hebben we ook even een korte engels les voorbereid want die middag moesten we de meiden engels les geven.

Om half 2 gingen we weer terug naar het opvangcentrum waar we engels les gingen geven. We deden een paar simpele spelletjes met ze waardoor ze een paar basis dingen leerden want ze konden echt nog helemaal geen engels maar ze waren wel allemaal super gemotiveerd om het te leren en dat vond ik wel bijzonder om te zien. Daarna gingen we weer gewoon even buiten voetballen en buiten spelen met de wat kleinere kinderen en de kinderen van die tienermoeders. Het was echt super leuk met hun en het was dan ook moeilijk toen we afscheid moesten nemen. Ze kwamen ons echt allemaal een knuffel geven en we hadden echt wel een band met die meisjes gekregen dus dat was wel heel mooi.

'S avonds na het avondeten hadden de begeleiders nog een leuke verrassing voor ons. We gingen namelijk naar salsales! De dansleraar leerden ons eerst wat basisstappen en daarna gingen we met partners dansen. Het was weer een geslaagde dag.

x Roos

Dag 3 maandag 13 juli

Hallo allemaal,

Vandaag moesten we vroeg opstaan want om half 8 gingen we al ontbijten, we kregen weer brood met bananen, ei en zwarte bonen. Na het eten gingen we naar Hogar Temporal. Het was in het centrum van de stad dus we gingen lopend. Het gebouw werd omringd door een hele hoge muur en we werden binnen gelaten door een beveiligster. Doordat er zo'n strenge beveiliging was enzo hing er een beetje een vreemde sfeer, het leek net een soort gevangenis. We moesten daar best wel lang wachten op een soort binnenplaatsje omdat de meisjes nog bezig waren met een ochtendritueel.

Petra vertelde toen wat dingen over het tehuis, ze vertelde dat deze meisjes hier door de overheid waren geplaatst omdat ze niet meer thuis konden wonen, die tienermoeders konden vaak niet meer thuis wonen omdat ze werden verstoten door hun familie en die misbruikte meisjes konden meestal niet meer thuis blijven wonen omdat de familie vaak betrokken was bij het misbruik. De meisjes die hier zitten mogen ook helemaal geen contact hebben met de buitenwereld en ze mogen eigenlijk ook nooit naar buiten, dus eigenlijk zitten ze hier ook een soort van opgesloten. Ik snapte niet zo goed waarom je meisjes die misbruikt zijn op zou sluiten maar Petra zei dat dat voor hun eigen veiligheid was.

Er wonen nu ongeveer 80 meiden in het tehuis en waarschijnlijk zijn er dus nog veeel meer meiden in Guatemala die thuis misbruikt worden maar waar nooit iemand achterkomt, vaak durven ze er namelijk met niemand over te praten en moeders durven ook niet echt op te komen voor hun dochters omdat zij dan ook door hun man op straat worden gezet. Ik vond het even best wel heftig om dit allemaal zo te horen, natuurlijk wist ik eerst ook wel dat dit soort dingen gebeurden in andere landen maar wanneer je dan echt bij zon tehuis bent dringt het pas echt tot je door.

Na ongeveer een half uur mochten we naar binnen. Binnen zag het er gelukkig wel best kleurrijk uit waardoor het niet meer zo erg op een gevangenis leek maar er hing wel nog steeds een beetje een vreemde sfeer. Het was aan ons de taak om de meiden even op te vrolijken en om een paar leuke activiteiten met ze te doen. Als eerste gingen we tekenen. Ze vonden het wel leuk alleen ze waren toen wel nog allemaal heel stil en best wel verlegen.

Na een korte pauze gingen we knutselen, we hadden allemaal knutselspullen meegenomen zoals stickers, vouwblaadjes, stiften enz. Het was echt heel bijzonder om te zien hoeveel plezier die meiden hadden met stickers en vouwblaadjes, ze kwamen echt helemaal los en waren helemaal niet meer zo verlegen. Het was voor die meisjes ook echt super speciaal dat ze eens een keer wat leuks gingen doen omdat ze dat eigenlijk nooit deden, en het was echt heel mooi om te zien hoe dankbaar die meisjes waren.

Om 12 uur moesten alle meisjes zich gaan douchen dus wij gingen naar het park om te lunchen. Na een uur gingen we weer terug naar het tehuis en nu gingen we buiten met ze sporten. We gingen met ze voetballen en dansen en het was echt super gezellig! Als je met ze bent aant dansen enzo vergeet je even helemaal wat ze allemaal hebben meegemaakt en is het gewoon heel gezellig maar dan af en toe denk je er ineens weer aan. Het is wel echt heel fijn om te zien dat ze weer even gewoon plezier hebben.

In de late middag gingen we weer terug naar het hostel. Daar kwamen we weer bij elkaar met de andere groep en ook zij hadden het super leuk gehad. Nadat we allemaal verhalen hadden uitgewisseld over wat we gedaan hadden gingen we eten, na het eten hebben we nog even alle kleren uitgezocht die iedereen had meegenomen om te doneren en daarna gingen we naar bed.

x Roos

Dag 2 zondag 12 juli

Hallo iedereen,

Vanmorgen werden we voor het eerst wakker in Guatemala, en het was Tim's verjaardag! Bij het ontbijt hebbenn we voor hem gezongen en gaven we hem een cadeautje van ons allemaal samen. Het ontbijt was echt heel lekker, we mochten kiezen uit allerlei verschillende dingen en ik kreeg pannenkoeken met fruit :). Na het ontbijt gingen we een wandeling maken door Antigua. Ik vond Antigua echt een hele gezellige en kleurrijke stad. We bezochten onder andere het park, ruines van een kerk en een klooster, een aantal pleintjes en een chocolademuseum. Nog iets wat Antigua zo bijzonder maakt is dat de stad omringd is door 3 grote vulkanen en vanuit bijna elke straat kun je die vulkanen super goed zien. Guatemala heeft trouwens wel 33 vulkanen! We gingen aan het einde van de wandeling ook nog naar een supermooie uitkijkplek waar je heel mooi uitzicht had op de stad en op de vulkaan Agua.

'S middags gingen we terug naar het hostel om te eten, we kregen kip met rijst en tomaten, en na het eten kregen we als verassing nog taart omdat Tim jarig was. Na het eten moesten we onze tassen alweer inpakken want we gingen verder naar Xela (Quetzaltenango). Xela is na Guatemala-City de grootste stad van Guatemala en wordt ook weer omringd door vulkanen. Petra woont in Xela en zij had ons al verteld dat Xela heel anders was dan Antigua en dat klopte ook, er ligt veel meer afval, de huizen zijn niet meer zo gekleurd en het ruikt er heel erg naar uitlaatgassen.

We kwamen 's avonds aan en we moesten door een smal donker straatje naar het hostel lopen. Daarom dacht ik dat het hostel wel niet zo gezellig zou zijn als in Antigua maar van binnen zag het hostel er echt super leuk uit! Er was weer zo'n leuke binnentuin, er hingen hangmatten en er hingen allemaal gekleurde lampjes. Dit keer lagen we met 8 meiden op een hele kleine kamer dus we hadden echt bijna geen plek om al onze tassen neer te zetten enzo maar het was wel heel gezellig. We hadden 2 badkamers voor 20 mensen die we ook nog moesten delen met andere gasten dus als je wilde douchen kon dat soms nog best wel lang duren.

Nadat we alle spullen enzo in de kamers hadden gezet gingen we eten. Na het eten vertelde Petra ons wat we de komende dagen zouden gaan doen, de volgende dag zouden we namelijk voor het eerst echt aan de slag gaan. De groep werd opgesplitst in 2 delen, de helft van de groep ging met Tim naar Caras Alegres (een kleuterschool en naschoolse opvang voor kinderen), en de andere helft ging met Cindy en Petra naar Hogar Temporal (een opvangtehuis voor tienermoeders en misbruikte meisjes). Donderdag en vrijdag wisselden we de groepen dan om dus je ging naar allebei de projecten. Ik ging als eerste naar Hogar Temporal en dat project leek me heel erg bijzonder maar het leek me ook wel heftig omdat die meisjes heel veel hebben meegemaakt en ik was bang dat ze misschien niet echt zaten te wachten op onze komst. We gingen na het eten nog even bij elkaar zitten om te bespreken wat voor activiteiten we zouden gaan doen met die meisjes en om nog gewoon even te kletsen. Daarna gingen we naar bed.

x Roos

Dag 1 zaterdag 11 juli

Hallo allemaal,

Vandaag was het moment van vertrek dan eindelijk aangebroken. Om 3 uur 's nachts moesten we thuis weg rijden naar Schiphol. Ik had er echt superveel zin in maar ik was ook wel zenuwachtig omdat ik niet zo goed wist wat me te wachten stond. Het was super leuk om de groep en onze begeleiders weer te zien op Schiphol. We zijn met een groep van 20 jongeren (19 meisjes en 1 jongen), en we hebben 2 expeditieleiders (Tim en Cindy). Om 5 uur moesten we afscheid nemen van onze ouders en gingen we inchecken. Nu ging het avontuur echt beginnen.

Na een lange vliegreis kwamen we rond 5 uur 's avonds aan in Guatemala-City. Daar werden we opgewacht door Petra. Petra is onze plaatselijke begeleidster en zal de hele tijd met ons meereizen. Ze komt uit Nederland maar woont al 8 jaar in Guatemala en heeft daar ook een eigen bedrijf samen met haar vriend. Het bedrijf heet DoGuatemala en ze organiseren allerlei reizen door Guatemala en begeleiden vrijwilligers.

Bij het vliegveld stapten we meteen de bus in en gingen we naar Antigua. Onder de bus reis keken we allemaal onze ogen uit omdat Guatemala er echt heel anders uit ziet dan Nederland en ik vond het een heel onwerkelijk idee dat ik nu echt aan de andere kant van de wereld was. Na een uur kwamen we aan in Antigua, Antigua ziet er heel anders uit dan Guatemala-City. Er zijn allemaal leuke gekleurde huisjes en de straten zijn redelijk schoon. Dat komt omdat Antigua op de werelderfgoedlijst van de Unesco staat en er wordt best veel geld in gestoken om de stad goed te onderhouden. We gingen meteen naar ons hostel (Hacia el Sur), het is een heel klein gezellig hostel met 2 leuke tuintjes. Ik sliep op een kamer met 5 andere meiden. Iedereen was natuurlijk harstikke moe omdat het in Nederland 8 uur later was maar we gingen toch nog wat eten. We kregen een typische guatemalteekse avondmaaltijd, brood, bananen, ei en gepureerde zwarte bonen. Tijdens het eten vertelde Petra nog wat dingen over haar zelf en over Guatemala en na het eten gingen we allemaal snel naar bed.